Convenant gemeentelijke rekenkamer gemeenten Gemert-Bakel en Laarbeek

De ondergetekenden: de gemeente Gemert-Bakel; de gemeente Laarbeek;
hierna te noemen "de gemeenten";
Overwegende dat de gemeenteraad van Gemert - Bakel en de gemeenteraad van
Laarbeek hebben besloten een gemeenschappelijke rekenkamer in te stellen;

Komen gelet op de Gemeentewet het volgende overeen;

Besluiten aan te gaan het convenant gemeenschappelijke rekenkamer gemeenten Gemert-Bakel en Laarbeek dat luidt als volgt:

Artikel 1 Gemeenschappelijke rekenkamer

  1. Er is een gemeenschappelijke rekenkamer voor beide gemeenten.
  2. De instelling van de gemeenschappelijke rekenkamer gebeurt bij
    verordening, die door de gemeenteraden van iedere gemeente wordt
    vastgesteld. Deze verordening wordt aangeduid als de Verordening
    gemeenschappelijke rekenkamer Gemert-Bakel - Laarbeek 2023, hierna te
    noemen de verordening.
  3. Intrekking of wijziging van de verordening gebeurt bij eensluidend besluit van
    de gemeenteraden,
  4. De gemeenschappelijke rekenkamer voert voor de gemeenten de taken uit
    als opgenomen in de verordening.

Artikel 2 Regiegroep

  1. Er is een regiegroep voor de rekenkamer.
  2. De regiegroep is een intergemeentelijk adviesorgaan, bestaande uit ten
    minste 2 leden per raad van de gemeenten, ondersteund door een van de
    raadsgriffiers.
  3. Het voorzitterschap van de regiegroep rouleert tussen de gemeenten, tenzij
    de leden in onderling overleg anders overeenkomen. Dit geldt ook voor de
    ondersteuning vanuit de griffies.
    1. De regiegroep is belast met de voorbereiding van de (her)benoeming, het tijdelijk op non-actief stellen en het ontslag van de leden van de rekenkamer evenals het voorbereiden en uitvoeren van de (tussen)evaluatie van de samenwerking, ter ondersteuning van de raden van de gemeenten,
    2. De regiegroep stelt jaarlijks op verzoek van de gemeenschappelijke
      rekenkamer een groslijst van mogelijke onderzoeksonderwerpen samen zoals deze vanuit de gemeenteraden worden aangedragen, waarna de regiegroep de groslijst aan de rekenkamer overlegt met de aanbeveling aan de commissie om hieruit de onderwerpen te selecteren waarop de commissie haar werkzaamheden richt, De rekenkamer stelt daarna haar onderzoeksplan, gemotiveerd, vast.
    3. De regiegroep verzoekt namens de betrokken gemeenteraad of namens de raden om tussentijdse wijziging van het jaarplan van de gemeenschappelijke rekenkamer in het geval zich de situatie aandient als bedoeld in artikel B lid 4 van dit convenant.
    4. De regiegroep kan voorts zowel door de raden als door de rekenkamer
      worden ingeschakeld voor ondersteuning bij overige zaken die de rekenkamer betreffen.
    5. De regiegroep heeft ten minste eenmaal per halfjaar overleg met de
      voorzitter van de rekenkamer.

Artikel 3 Samenstelling van de gemeenschappelijke rekenkamer

  1. De gemeenschappelijke rekenkamer bestaat uit minimaal drie externe leden, met inbegrip van de voorzitter, die bij eensluidend besluit door de
    gemeenteraden worden benoemd, op voordracht van de regiegroep.
  2. Werving en selectie van de voorzitter en de overige leden van de
    gemeenschappelijke rekenkamer vindt plaats door de regiegroep.
  3. Benoeming van de leden vindt plaats voor een periode van zes jaar.
  4. De leden kunnen eenmaal worden herbenoemd voor een periode van zes jaar op voordracht van de regiegroep.
  5. Voorafgaand aan eventuele tussentijdse benoemingen pleegt de regiegroep
    overleg met de rekenkamer.

Artikel 4 Ontslag en non-activiteit

  1. Een lid van de gemeenschappelijke rekenkamer wordt bij eensluidend besluit door de raden van de gemeenten ontslagen.
  2. Indien een van raden van de gemeenten op grond van artikel 6 van de
    verordening een ontslagbesluit neemt, neemt de andere gemeenteraad in
    beginsel een eensluidend besluit.
  3. Op non-activiteitstelling van een lid van de rekenkamer, de beëindiging of
    verlenging van de non-activiteit, geschiedt bij eensluidend besluit van de
    raden van de gemeenten.
  4. Verlening van ontslag aan of op non-activiteitstelling van de voorzitter en de
    leden van de rekenkamer, geschiedt niet dan nadat daarover in de regiegroep
    overleg is gevoerd.

Artikel 5 Vergoeding voor werkzaamheden van de leden van de rekenkamer

  1. De leden ontvangen een vergoeding voor hun werkzaamheden voor de
    rekenkamer.
  2. De vergoeding bedraagt voor de voorzitter € 275,00 per maand en € 225,00 per maand voor de overige leden. 
  3. Voor de uitvoering van onderzoek door een of meer leden van de rekenkamer zelf wordt een vergoeding van € 75,00 per uur toegekend, per werkelijk ingezet uur. 
  4. De vergoedingen genoemd in de leden 2 en 3 komen ten laste van het budget van de rekenkamer.
  5. Tevens worden de reiskosten vergoed naar de daarvoor in het algemeen bij de gemeente geldende maatstaf.
  6. De vergoeding genoemd in het tweede lid en derde lid wordt jaarlijks per 1
    januari geïndexeerd met het percentage dat wordt gehanteerd voor de
    indexatie van vergoedingen voor raads- en commissieleden als bedoeld in het
    Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.
  7. De vergoedingen in dit artikel kunnen worden aangepast als de raden van de
    deelnemende gemeenten daartoe unaniem besluiten.

Artikel 6 Eed of belofte

De voorzitter en de leden van de commissie leggen de eed of belofte af, als
bedoeld in artikel 81m, lid 2 van de Gemeentewet, in een openbare vergadering van de gemeenteraad van Gemert-Bakel.

Artikel 7 Secretariaat

  1. Het ambtelijk secretariaat van zowel de rekenkamer als van de regiegroep
    wordt belegd bij de griffies van de deelnemende gemeenten. Door middel van een rouleersysteem zal iedere griffie het ambtelijk secretariaat verzorgen van of de commissie of de regiegroep.
  2. De griffier van de gemeente waar het ambtelijk secretariaat is belegd,
    fungeert gedurende die periode als aanspreekpunt voor alle zaken die de
    rekenkamer respectievelijk de regiegroep betreffen.

Artikel 8 Onderzoeksplan

  1. De commissie presenteert jaarlijks voor 1 oktober een onderzoeksplan waarin staat aangegeven welke onderwerpen voor het dan komende kalenderjaar in aanmerking komen voor een onderzoek of Quick scan, Ieder jaar wordt tenminste voor iedere gemeente één onderzoek afzonderlijk verricht plus één onderzoek voor de deelnemende gemeenten gezamenlijk.
  2. Voordat de commissie haar onderzoeksplan presenteert, geeft zij de
    gemeenteraden via de regiegroep de gelegenheid om wensen aan te geven
    ten aanzien van de door de rekenkamer uit te voeren onderzoeken of Quick
    scans.
  3. In het ontwerponderzoeksplan geeft de rekenkamer gemotiveerd aan op
    welke wijze zij tot het onderzoeksplan is gekomen.
  4. Indien de behoefte van één of alle gemeenten aan onderzoek naar een
    bepaald onderwerp door actuele omstandigheden zodanig wijzigt dat
    onverkorte uitvoering van het onderzoeksplan ongewenst is en in plaats
    daarvan onderzoek naar een geheel nieuw onderwerp actueel en gewenst is,
    kan de rekenkamer op verzoek van de regiegroep besluiten tot wijziging van
    de onderwerpselectie en het onderzoeksplan.
  5. Op verzoek van een afzonderlijke deelnemende gemeente kan de rekenkamer naast het onderzoeksplan meer onderzoeken en/of Quick scans uitvoeren, De rekenkamer brengt hiertoe een offerte uit aan de verzoekende gemeente. De rekenkamer beslist welke onderwerpen worden onderzocht.
  6. De rekenkamer kan zich in het kader van het uitvoeren van een concreet
    onderzoek of Quick scan laten bijstaan door deskundigen. De kosten van
    deskundige bijstand komen ten laste van het door de desbetreffende
    gemeente aan de rekenkamer beschikbaar gestelde budget.

Artikel 9 Budget en kostenverdeling

  1. De gemeenteraden stellen aan de rekenkamer jaarlijks een budget
    beschikbaar ad € 1,00 per inwoner, naar het verwachte aantal inwoners per 1
    januari van het betreffende dienstjaar. Deze bijdrage wordt jaarlijks op basis
    van facturering overgemaakt aan de gemeente waar dat dienstjaar het
    secretariaat wordt gevoerd van de commissie.
  2. De uitvoeringskosten van zowel commissie als regiegroep komen ten laste
    van het hiervoor in Iid 1 bedoelde budget.
  3. De bijdrage gebaseerd op € 1,00 per inwoner wordt eerst geïndexeerd of
    aangepast indien de gemeenteraden daartoe unaniem besluiten,
  4. Het budgetbeheer berust bij de gemeente en de griffie waar dat dienstjaar
    het secretariaat van de commissie wordt gevoerd.
  5. Op basis van het gevoerde beheer volgt een rekeningresultaat dat met de
    betrokken gemeente wordt uitgewisseld.

Artikel 1O Evaluatie

De commissie wordt geëvalueerd op initiatief van de regiegroep.

Artikel 11 Geldigheidsduur

  1. Dit convenant treedt in werking daags na de bekendmaking daarvan, werkt
    terug tot 1 maart2023 en wordt aangegaan voor onbepaalde tijd
  2. De gemeenten garanderen gedurende de looptijd van dit convenant hun
    bijdrage als bedoeld in artikel 9 van dit convenant.

Artikel 12 Wijziging, opzegging en toetreding

  1. Tussentijdse wijziging van dit convenant is alleen mogelijk indien alle
    gemeenten met de voorgenomen wijziging instemmen.
  2. Het convenant kan door elk van de gemeenten worden opgezegd met
    inachtneming van een opzegtermijn van minimaal één kalenderjaar.
  3. Opzegging van het convenant vindt plaats door schriftelijke opzegging door
    de raad van de uittredende gemeente, op basis van een besluit van de
    betreffende gemeenteraad.
  4. Toetreding van een andere gemeente geschiedt bij eensluidend besluit van de raden. In dat geval eindigt dit convenant en wordt een nieuw convenant
    opgesteld.

Dit convenant kan worden aangehaald als Convenant gemeenschappelijke rekenkamer gemeenten Gemert-Bakel en Laarbeek 2023.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 10 april 2025 en gewijzigd bij besluit van 10 april 2025,
De raad van de gemeente Gemert-Bakel,

Ondertekend door:
De griffier, 
M.C.P. Laurenssen
de voorzitter,
M.S. van Veen

Aldus vastgesteld in de vergadering van 20 maart 2025 en gewijzigd bij besluit van 20 maart 2025,

Ondertekend door:
De raad van de gemeente Laarbeek,
M.L.M. van Heijnsbergen
de voorzitter,
L.A.G.P. van der Aa