Convenant gemeentelijke rekenkamer gemeenten Gemert-Bakel en Laarbeek
De ondergetekenden: de gemeente Gemert-Bakel; de gemeente Laarbeek;
hierna te noemen "de gemeenten";
Overwegende dat de gemeenteraad van Gemert - Bakel en de gemeenteraad van
Laarbeek hebben besloten een gemeenschappelijke rekenkamer in te stellen;
Komen gelet op de Gemeentewet het volgende overeen;
Besluiten aan te gaan het convenant gemeenschappelijke rekenkamer gemeenten Gemert-Bakel en Laarbeek dat luidt als volgt:
Artikel 1 Gemeenschappelijke rekenkamer
- Er is een gemeenschappelijke rekenkamer voor beide gemeenten.
- De instelling van de gemeenschappelijke rekenkamer gebeurt bij
verordening, die door de gemeenteraden van iedere gemeente wordt
vastgesteld. Deze verordening wordt aangeduid als de Verordening
gemeenschappelijke rekenkamer Gemert-Bakel - Laarbeek 2023, hierna te
noemen de verordening. - Intrekking of wijziging van de verordening gebeurt bij eensluidend besluit van
de gemeenteraden, - De gemeenschappelijke rekenkamer voert voor de gemeenten de taken uit
als opgenomen in de verordening.
Artikel 2 Regiegroep
- Er is een regiegroep voor de rekenkamer.
- De regiegroep is een intergemeentelijk adviesorgaan, bestaande uit ten
minste 2 leden per raad van de gemeenten, ondersteund door een van de
raadsgriffiers. - Het voorzitterschap van de regiegroep rouleert tussen de gemeenten, tenzij
de leden in onderling overleg anders overeenkomen. Dit geldt ook voor de
ondersteuning vanuit de griffies. - De regiegroep is belast met de voorbereiding van de (her)benoeming, het tijdelijk op non-actief stellen en het ontslag van de leden van de rekenkamer evenals het voorbereiden en uitvoeren van de (tussen)evaluatie van de samenwerking, ter ondersteuning van de raden van de gemeenten,
- De regiegroep stelt jaarlijks op verzoek van de gemeenschappelijke
rekenkamer een groslijst van mogelijke onderzoeksonderwerpen samen zoals deze vanuit de gemeenteraden worden aangedragen, waarna de regiegroep de groslijst aan de rekenkamer overlegt met de aanbeveling aan de commissie om hieruit de onderwerpen te selecteren waarop de commissie haar werkzaamheden richt, De rekenkamer stelt daarna haar onderzoeksplan, gemotiveerd, vast. - De regiegroep verzoekt namens de betrokken gemeenteraad of namens de raden om tussentijdse wijziging van het jaarplan van de gemeenschappelijke rekenkamer in het geval zich de situatie aandient als bedoeld in artikel B lid 4 van dit convenant.
- De regiegroep kan voorts zowel door de raden als door de rekenkamer
worden ingeschakeld voor ondersteuning bij overige zaken die de rekenkamer betreffen. - De regiegroep heeft ten minste eenmaal per halfjaar overleg met de
voorzitter van de rekenkamer.
Artikel 3 Samenstelling van de gemeenschappelijke rekenkamer
- De gemeenschappelijke rekenkamer bestaat uit minimaal drie externe leden, met inbegrip van de voorzitter, die bij eensluidend besluit door de
gemeenteraden worden benoemd, op voordracht van de regiegroep. - Werving en selectie van de voorzitter en de overige leden van de
gemeenschappelijke rekenkamer vindt plaats door de regiegroep. - Benoeming van de leden vindt plaats voor een periode van zes jaar.
- De leden kunnen eenmaal worden herbenoemd voor een periode van zes jaar op voordracht van de regiegroep.
- Voorafgaand aan eventuele tussentijdse benoemingen pleegt de regiegroep
overleg met de rekenkamer.
Artikel 4 Ontslag en non-activiteit
- Een lid van de gemeenschappelijke rekenkamer wordt bij eensluidend besluit door de raden van de gemeenten ontslagen.
- Indien een van raden van de gemeenten op grond van artikel 6 van de
verordening een ontslagbesluit neemt, neemt de andere gemeenteraad in
beginsel een eensluidend besluit. - Op non-activiteitstelling van een lid van de rekenkamer, de beëindiging of
verlenging van de non-activiteit, geschiedt bij eensluidend besluit van de
raden van de gemeenten. - Verlening van ontslag aan of op non-activiteitstelling van de voorzitter en de
leden van de rekenkamer, geschiedt niet dan nadat daarover in de regiegroep
overleg is gevoerd.
Artikel 5 Vergoeding voor werkzaamheden van de leden van de rekenkamer
- De leden ontvangen een vergoeding voor hun werkzaamheden voor de
rekenkamer. - De vergoeding bedraagt voor de voorzitter € 275,00 per maand en € 225,00 per maand voor de overige leden.
- Voor de uitvoering van onderzoek door een of meer leden van de rekenkamer zelf wordt een vergoeding van € 75,00 per uur toegekend, per werkelijk ingezet uur.
- De vergoedingen genoemd in de leden 2 en 3 komen ten laste van het budget van de rekenkamer.
- Tevens worden de reiskosten vergoed naar de daarvoor in het algemeen bij de gemeente geldende maatstaf.
- De vergoeding genoemd in het tweede lid en derde lid wordt jaarlijks per 1
januari geïndexeerd met het percentage dat wordt gehanteerd voor de
indexatie van vergoedingen voor raads- en commissieleden als bedoeld in het
Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers. - De vergoedingen in dit artikel kunnen worden aangepast als de raden van de
deelnemende gemeenten daartoe unaniem besluiten.
Artikel 6 Eed of belofte
De voorzitter en de leden van de commissie leggen de eed of belofte af, als
bedoeld in artikel 81m, lid 2 van de Gemeentewet, in een openbare vergadering van de gemeenteraad van Gemert-Bakel.
Artikel 7 Secretariaat
- Het ambtelijk secretariaat van zowel de rekenkamer als van de regiegroep
wordt belegd bij de griffies van de deelnemende gemeenten. Door middel van een rouleersysteem zal iedere griffie het ambtelijk secretariaat verzorgen van of de commissie of de regiegroep. - De griffier van de gemeente waar het ambtelijk secretariaat is belegd,
fungeert gedurende die periode als aanspreekpunt voor alle zaken die de
rekenkamer respectievelijk de regiegroep betreffen.
Artikel 8 Onderzoeksplan
- De commissie presenteert jaarlijks voor 1 oktober een onderzoeksplan waarin staat aangegeven welke onderwerpen voor het dan komende kalenderjaar in aanmerking komen voor een onderzoek of Quick scan, Ieder jaar wordt tenminste voor iedere gemeente één onderzoek afzonderlijk verricht plus één onderzoek voor de deelnemende gemeenten gezamenlijk.
- Voordat de commissie haar onderzoeksplan presenteert, geeft zij de
gemeenteraden via de regiegroep de gelegenheid om wensen aan te geven
ten aanzien van de door de rekenkamer uit te voeren onderzoeken of Quick
scans. - In het ontwerponderzoeksplan geeft de rekenkamer gemotiveerd aan op
welke wijze zij tot het onderzoeksplan is gekomen. - Indien de behoefte van één of alle gemeenten aan onderzoek naar een
bepaald onderwerp door actuele omstandigheden zodanig wijzigt dat
onverkorte uitvoering van het onderzoeksplan ongewenst is en in plaats
daarvan onderzoek naar een geheel nieuw onderwerp actueel en gewenst is,
kan de rekenkamer op verzoek van de regiegroep besluiten tot wijziging van
de onderwerpselectie en het onderzoeksplan. - Op verzoek van een afzonderlijke deelnemende gemeente kan de rekenkamer naast het onderzoeksplan meer onderzoeken en/of Quick scans uitvoeren, De rekenkamer brengt hiertoe een offerte uit aan de verzoekende gemeente. De rekenkamer beslist welke onderwerpen worden onderzocht.
- De rekenkamer kan zich in het kader van het uitvoeren van een concreet
onderzoek of Quick scan laten bijstaan door deskundigen. De kosten van
deskundige bijstand komen ten laste van het door de desbetreffende
gemeente aan de rekenkamer beschikbaar gestelde budget.
Artikel 9 Budget en kostenverdeling
- De gemeenteraden stellen aan de rekenkamer jaarlijks een budget
beschikbaar ad € 1,00 per inwoner, naar het verwachte aantal inwoners per 1
januari van het betreffende dienstjaar. Deze bijdrage wordt jaarlijks op basis
van facturering overgemaakt aan de gemeente waar dat dienstjaar het
secretariaat wordt gevoerd van de commissie. - De uitvoeringskosten van zowel commissie als regiegroep komen ten laste
van het hiervoor in Iid 1 bedoelde budget. - De bijdrage gebaseerd op € 1,00 per inwoner wordt eerst geïndexeerd of
aangepast indien de gemeenteraden daartoe unaniem besluiten, - Het budgetbeheer berust bij de gemeente en de griffie waar dat dienstjaar
het secretariaat van de commissie wordt gevoerd. - Op basis van het gevoerde beheer volgt een rekeningresultaat dat met de
betrokken gemeente wordt uitgewisseld.
Artikel 1O Evaluatie
De commissie wordt geëvalueerd op initiatief van de regiegroep.
Artikel 11 Geldigheidsduur
- Dit convenant treedt in werking daags na de bekendmaking daarvan, werkt
terug tot 1 maart2023 en wordt aangegaan voor onbepaalde tijd - De gemeenten garanderen gedurende de looptijd van dit convenant hun
bijdrage als bedoeld in artikel 9 van dit convenant.
Artikel 12 Wijziging, opzegging en toetreding
- Tussentijdse wijziging van dit convenant is alleen mogelijk indien alle
gemeenten met de voorgenomen wijziging instemmen. - Het convenant kan door elk van de gemeenten worden opgezegd met
inachtneming van een opzegtermijn van minimaal één kalenderjaar. - Opzegging van het convenant vindt plaats door schriftelijke opzegging door
de raad van de uittredende gemeente, op basis van een besluit van de
betreffende gemeenteraad. - Toetreding van een andere gemeente geschiedt bij eensluidend besluit van de raden. In dat geval eindigt dit convenant en wordt een nieuw convenant
opgesteld.
Dit convenant kan worden aangehaald als Convenant gemeenschappelijke rekenkamer gemeenten Gemert-Bakel en Laarbeek 2023.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 10 april 2025 en gewijzigd bij besluit van 10 april 2025,
De raad van de gemeente Gemert-Bakel,
De griffier, M.C.P. Laurenssen | de voorzitter, M.S. van Veen |
Aldus vastgesteld in de vergadering van 20 maart 2025 en gewijzigd bij besluit van 20 maart 2025,
De raad van de gemeente Laarbeek, M.L.M. van Heijnsbergen | de voorzitter, L.A.G.P. van der Aa |