DigiD

DigiD staat voor Digitale Identiteit en is een persoonlijke combinatie van een gebruikersnaam en een wachtwoord. U gebruikt DigiD om u te legitimeren op internet. Zo weten organisaties dat ze ook echt met u te maken hebben.
Aanvragen of activeren van DigiD

Organisaties aangesloten op DigiD

Veel overheidsorganisaties en organisaties die een overheidstaak uitvoeren bieden diensten aan met DigiD. Bijvoorbeeld:

  • nationale organisaties (zoals de Belastingdienst, het Donorregister, de SVB en het UWV)
  • gemeenten
  • provincies
  • waterschappen
  • politie
  • ziekenhuizen, huisartsen, apotheken
  • zorgverzekeraars.

Op de website van DigiD staat een volledige lijst met alle organisaties die op dit moment aangesloten zijn op DigiD.

Zaken regelen met DigiD

Met uw persoonlijke DigiD kunt u onder andere de volgende zaken via internet regelen:

  • belastingaangifte doen
  • kinderopvangtoeslag of kindgebonden budget aanvragen
  • registreren in het Donorregister
  • diensten van uw gemeente aanvragen, zoals een uittreksel van de Basisregistratie personen (BRP)
  • zaken rondom uw zorgverzekering regelen.

DigiD niet verplicht

U bent niet wettelijk verplicht een DigiD aan te vragen. Steeds meer overheidsorganisaties gebruiken echter DigiD voor de toegang tot hun dienstverlening via internet. Zonder DigiD kunt u vaak niet van deze elektronische dienstverlening gebruikmaken.