Gemeenteraadsverkiezing 2026
Op woensdag 18 maart 2026 zijn de gemeenteraadsverkiezingen. U kiest de leden van de gemeenteraad in onze gemeente. De gemeenteraad is het hoogste bestuursorgaan binnen de gemeente en beslist over plannen en regels in de gemeente Gemert-Bakel, bijvoorbeeld over afval, verkeer en woningbouw. De kandidaten met de meeste stemmen vormen samen de nieuwe gemeenteraad.
Informatie voor kiezers
Op wie kan ik stemmen?
In de weken voor de gemeenteraadsverkiezing komt er informatie over de politieke partijen en kandidaten. Ook komt er een stemwijzer voor onze eigen gemeente.
Wie mag stemmen?
U mag stemmen voor de gemeenteraad in de gemeente waar u op 2 februari inwoner was. Daarnaast dient u:
- op de verkiezingsdag 18 jaar of ouder te zijn;
- een EU-nationaliteit te hebben of
- minimaal 5 jaar in Nederland te wonen;
- niet uitgesloten te zijn van het kiesrecht.
Waar kan ik stemmen?
De locaties waar u terecht kunt voor het uitbrengen van uw stem worden op een later moment bekend gemaakt.
Stempas
De stempas is het bewijs dat u mag stemmen. Op vertoon van uw stempas en uw geldig identiteitsbewijs krijgt u van de voorzitter van het stembureau een stembiljet waarmee u kunt stemmen. Dit identiteitsbewijs kan zowel een paspoort als een identiteitskaart zijn en mag maximaal 5 jaar verlopen zijn.
Wanneer krijg ik mijn stempas
Uw persoonlijke stempas wordt uiterlijk woensdag 4 maart 2026 bezorgd op het adres waar u op 2 februari 2026 staat ingeschreven.
Stempas niet ontvangen of kwijt?
Heeft u op 4 maart geen stempas ontvangen of bent u uw pas kwijt? U kunt tot uiterlijk vrijdag 13 maart schriftelijk een vervangende stempas aanvragen. Vanaf 4 maart komt hier een link naar het formulier te staan waarmee u een nieuwe stempas aan kunt vragen. Aan de balie in het gemeentehuis kunt u tot uiterlijk dinsdag 17 maart 12.00 uur een vervangende stempas aanvragen. Daarna is het niet meer mogelijk om een nieuwe stempas aan te vragen. Plan hiervoor een afspraak in en vergeet niet om bij uw aanvraag een geldig legitimatiebewijs mee te brengen.
Vindt u na aanvraag van een vervangende stempas uw 'oude' stempas terug, dan kunt u daarmee niet meer stemmen. Dat kan alleen met uw nieuwe stempas.
Iemand anders laten stemmen (volmacht)
Kunt u zelf niet stemmen op de verkiezingsdag? Dan kunt u een andere kiezer voor u laten stemmen. Dit heet stemmen bij volmacht. Er zijn twee soorten volmachten; een onderhandse en een schriftelijke volmacht.
De kiezer die voor u gaat stemmen, mag per verkiezing maximaal twee volmachten uitbrengen. Deze volmachtstemmen moet hij tegelijkertijd met zijn eigen stem uitbrengen.
Onderhandse volmacht
Uiterlijk 4 maart 2026 krijgt u uw persoonlijke stempas per post thuisgestuurd. Op de achterkant van deze stempas kunt u iemand machtigen om uw stem uit te brengen. De persoon die u machtigt moet in gemeente Gemert-Bakel wonen en mag door maximaal twee personen gemachtigd zijn. Daarna geeft u de ingevulde en door u beiden ondertekende stempas aan de kiezer die voor u gaat stemmen. Ook geeft u een kopie van uw identiteitsbewijs mee. Dit mag ook een digitale foto van uw identiteitsbewijs zijn. De andere kiezer kan dan voor u stemmen in het stembureau.
Schriftelijke volmacht
Een schriftelijke volmacht vraagt u aan bij de gemeente. Met deze volmacht kan de gemachtigde naast zijn eigen stem ook uw stem uitbrengen. De persoon die u machtigt moet in gemeente Gemert-Bakel wonen en mag door maximaal twee personen gemachtigd zijn. Deze volmacht kunt u later niet meer intrekken. U kunt dus ook zelf niet meer stemmen.
Wilt u gebruik maken van deze volmacht? Vanaf 4 maart komt hier een link naar het formulier te staan waarmee u een volmacht aan kunt vragen. De laatste dag voor het schriftelijk aanvragen van een volmachtsbewijs is vrijdag 13 maart 2026. Formulieren die later binnenkomen kunnen niet meer in behandeling genomen worden.
Stemmen vanuit het buitenland
Als u (tijdelijk) in het buitenland verblijft kunt u alleen stemmen voor de gemeenteraadsverkiezing als u nog staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). U kunt dan een andere kiezer voor u laten stemmen; zie hiervoor ‘iemand anders laten stemmen (volmacht).
Ondersteuningsverklaring
Een ondersteuningsverklaring is een schriftelijke verklaring die een kiezer aflegt bij zijn gemeente. Met deze verklaring laat de kiezer zien dat deze de deelname van een partij aan de gemeenteraadsverkiezing ondersteunt. De kiezer verklaart met de ondersteuningsverklaring niet om op die partij te gaan stemmen. Een kiezer mag maar één ondersteuningsverklaring afleggen. Als een ondersteuningsverklaring is afgelegd en ingeleverd, kan de kiezer deze niet meer intrekken.
Ondersteuningsverklaringen zijn nodig als een partij:
- voor het eerst meedoet aan de gemeenteraadsverkiezing, of
- bij de vorige gemeenteraadsverkiezing geen zetel heeft behaald, of
- deelneemt met een blanco lijst (zonder geregistreerde aanduiding).
Wie mag een ondersteuningsverklaring afleggen?
Voor de gemeenteraadsverkiezing kunnen alleen kiesgerechtigde inwoners van gemeente Gemert-Bakel een ondersteuningsverklaring afleggen. Ook inwoners die op een lijst als kandidaat staan mogen een ondersteuningsverklaring tekenen. Een kiezer mag maar één ondersteuningsverklaring afleggen. Als een ondersteuningsverklaring is afgelegd en ingeleverd, kan de kiezer deze niet meer intrekken.
Wanneer en waar kan ik een ondersteuningsverklaring afleggen?
U kunt van maandag 19 januari tot en met maandag 2 februari 2026 een ondersteuningsverklaring afleggen. Dit kan bij de balie van de gemeente. Een afspraak maken is hiervoor niet nodig.
Hoe leg ik een ondersteuningsverklaring af?
Van de partij waarvoor u de verklaring wilt afleggen krijgt u het formulier ‘Ondersteuningsverklaring’. Daar zit de kandidatenlijst van de partij bij. U vult de ondersteuningsverklaring in. Let op: zet uw handtekening nog niet! U neemt de verklaring mee naar de balie. U toont uw geldig identiteitsbewijs aan de medewerker en in zijn/haar bijzijn zet u uw handtekening op de verklaring. U krijgt de ondersteuningsverklaring weer terug nadat deze door de gemeente is ingevuld en ondertekend.
Aanmelden als stembureaulid of teller
Heeft u eerder als stembureaulid geholpen? Dan ontvangt u medio december 2025 een e-mail of brief met de vraag of u ook dit keer beschikbaar bent. U kunt dan via het meegestuurde formulier uw beschikbaarheid doorgeven.
Bent u nog niet eerder betrokken geweest, maar lijkt het u leuk om mee te helpen? Meld u dan aan door een e-mail te sturen naar verkiezingen@gemert-bakel.nl met als onderwerp ‘Aanmelding nieuw stembureaulid’. U ontvangt vervolgens zo snel mogelijk een inschrijfformulier.
Informatie voor politieke partijen
Registratie politieke partijen
Partijen kunnen hun naam (aanduiding) laten registreren bij het centraal stembureau van gemeente Gemert-Bakel. De naam van de partij komt dan boven de kandidatenlijst en op het stembiljet te staan. Partijen die hun naam willen registreren moeten een vereniging zijn met volledige rechtsbevoegdheid. Van de vereniging moeten de statuten zijn vastgesteld in een notariële akte.
Het registreren van een nieuwe lokale politieke partij
Alleen geregistreerde namen van partijen mogen boven een kandidatenlijst worden geplaatst. Nieuwe politieke partijen, die onder een bepaalde naam deel willen nemen aan de gemeenteraadsverkiezingen op 18 maart 2026, moeten die uiterlijk op 22 december 2025 bij het gemeentelijk centraal stembureau (CSB) van de gemeente Gemert-Bakel laten registreren. Van deze wettelijke termijn kan niet worden afgeweken. Een partij geldt ook als nieuw als twee of meer partijen fuseren door een nieuwe vereniging op te richten.
Wanneer is registratie van een aanduiding van een nieuwe partij niet nodig?
Als een aanduiding al geregistreerd is bij de vorige gemeenteraadsverkiezing en er een geldige kandidatenlijst is ingeleverd, is registratie niet nodig.
Registratie is ook niet nodig als u geen naam boven de lijst met kandidaten wilt; u doet dan mee met een blanco lijst.
Als u meedoet met precies dezelfde aanduiding van een partij die al in het landelijke of provinciale register staat, hoeft de aanduiding ook niet geregistreerd te worden. De landelijke of provinciale registratie geldt dan voor deelname. Dit heet doorwerking.
Wat zijn de beoordelingscriteria bij een verzoek tot registratie van een aanduiding?
Het centraal stembureau beoordeelt de verzoeken en beslist of het verzoek wordt goedgekeurd of afgewezen. Een verzoek kan worden afgewezen in de volgende gevallen:
- de aanduiding is in strijd met de openbare orde;
- de aanduiding lijkt te veel op een andere geregistreerde aanduiding of registratieverzoek, waardoor verwarring kan ontstaan;
- de aanduiding is misleidend voor kiezers;
- de aanduiding bevat meer dan 35 tekens;
- de aanduiding is (grotendeels hetzelfde als een verboden organisatie;
- een ander verzoek met dezelfde aanduiding kwam eerder binnen.
Wat kost het registreren van een aanduiding?
Voor registratie van een nieuwe aanduiding van een politieke groepering moet een waarborgsom worden betaald van € 112,50. Dit bedrag moet uiterlijk 22 december 2025 zijn bijgeschreven op rekeningnummer NL83 BNGH 0285 0027 08 ten name van gemeente Gemert-Bakel, onder vermelding van ‘waarborgsom registratie + aanduiding’.
Als het bedrag op de rekening staat, ontvangt u een bewijs van betaling. Dit is één van de stukken die u dient te overleggen voor de registratie. U krijgt de waarborgsom terug als uw groepering bij de eerstvolgende verkiezingen een geldige kandidatenlijst inlevert. De waarborgsom wordt teruggestort op het rekeningnummer van waaruit de waarborgsom is betaald.
Wat heeft u nodig voor de registratie?
Op uiterlijk 22 december 2025 dient het volgende te zijn aangeleverd:
- een volledig ingevuld en ondertekend [modelformulier verzoek tot registratie van een nieuwe/gewijzigde aanduiding];
- een kopie van de notariële akte van de statuten;
- een bewijs van betaling van de waarborgsom.
U kunt het verzoek richten aan:
Gemeente Gemert-Bakel
t.a.v. projectgroep Verkiezingen
Postbus 10.000
5420 DA Gemert
Besluitvorming
Het centraal stembureau neemt zo spoedig mogelijk een beslissing over het verzoek tot registratie van een nieuwe aanduiding. De gemachtigde ontvangt hiervan schriftelijk bericht. Daarnaast publiceert het centraal stembureau haar beslissing op officielebekendmakingen.nl.
Richtlijnen reclamevoering gemeenteraadsverkiezing 2026
Gebruik digitale reclameborden
Onze gemeente werkt samen met Image Building voor de digitale publicatie van campagneposters. Om dit proces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen en de communicatielijnen kort te houden, delen wij de contactgegevens van de deelnemende politieke partijen met Image Building. Zij nemen vervolgens rechtstreeks contact op over de aanlevering van de digitale campagneposter. De contactmomenten staat gepland voor medio december 2025. Daarna wordt de poster geplaatst op billboards (trotters) in alle kernen van onze gemeente. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van Image Building.
Gebruik driehoeks- c.q. sandwichborden
Daarnaast is er de mogelijkheid om driehoeks- c.q. sandwichborden aan te brengen om lantaarnpalen en bomen vanaf 5 weken voorafgaand aan de verkiezing. Aan het aanbrengen van deze borden zijn de volgende voorwaarden verbonden:
- per politieke partij mogen maximaal 70 driehoeks- en/of sandwichborden van het formaat B1 (70,7 x 100 cm) geplaatst worden, vrij door u over de dorpskernen te verdelen, met uitzondering van het centrum van Gemert (van Stereind tot en met Haageijk);
- daarnaast is het toegestaan om maximaal 20 borden van het formaat A0 (84,1 x 118,9 cm) te plaatsen, onder dezelfde voorwaarden als voor de B1 borden;
- andere borden worden niet toegestaan;
- alle borden moeten zijn voorzien van door de gemeente uitgegeven stickers;
- de borden mogen alleen binnen de bebouwde kommen, in de zin van de Wegenverkeerswet, van de dorpskernen worden geplaatst, niet zijnde provinciale wegen;
- de borden dienen zodanig te worden geplaatst dat ze door onbevoegden niet op een eenvoudige wijze kunnen worden verwijderd;
- de borden dienen, wanneer ze worden gehangen, te worden aangebracht op een minimale hoogte van 3 meter (gemeten vanaf de onderkant);
- als bindmateriaal mag geen ijzer of ander materiaal worden gebruikt waardoor de lantaarnpalen of bomen zouden kunnen worden beschadigd;
- het aanbrengen en verwijderen van de borden gebeurt op zodanige wijze dat er geen hinder of gevaar voor het verkeer ontstaat;
- de eigenaar van de verkiezingsborden dient alle redelijkerwijs mogelijke maatregelen te nemen om te voorkomen dat de gemeente dan wel derden schade lijden ten gevolge van de geplaatste borden;
- alle borden dienen 20 maart 2026 verwijderd te zijn. Met nadruk vragen wij uw aandacht hiervoor;
- Wij vertrouwen erop dat u ‘sportief plakt’.
Reclame bij stembureaus
Op de verkiezingsdag is het niet toegestaan campagneactiviteiten en reclame-uitingen te voeren in de omgeving van stemlokalen. Dit om te zorgen voor een neutrale en rustige stemomgeving, waarin kiezers zonder beïnvloeding hun stem kunnen uitbrengen.
Reclame door middel van een geluidswagen
Voor het maken van reclame met een geluidswagen is een ontheffing vereist. Deze kan aangevraagd worden via de pagina Evenementen, vergunning. Zorg ervoor dat uw aanvraag minimaal zes weken voor de gewenste campagnedatum wordt ingediend.
Reclame langs provinciale wegen
Op grond van de “Regeling veranderen en gebruiken van wegen Noord-Brabant” is het alleen toegestaan om verkiezingsborden te plaatsen langs provinciale wegen die gelegen zijn binnen de bebouwde kom. Verkiezingsborden mogen NIET aan bomen, beplantingen of tot de weg behorende verkeersvoorzieningen worden bevestigd. Een vergunning voor het mogen plaatsen van verkiezingsborden langs provinciale wegen binnen de bebouwde kom kan worden aangevraagd via het digitale loket op de site van Provincie Noord-Brabant. Zorg ervoor dat uw aanvraag minimaal acht weken voor de gewenste plaatsingsdatum wordt ingediend.
Reclame op privé terrein
Het is uiteraard toegestaan om campagne-uitingen op privéterrein te plaatsen. Wel is het belangrijk om zeker te zijn dat de betreffende grond daadwerkelijk privé-eigendom is. Bij twijfel verzoeken wij u contact op te nemen met de gemeente via verkiezingen@gemert-bakel.nl, zodat eventuele misverstanden kunnen worden voorkomen.
Waar kan in terecht met vragen over de verkiezing?
De gemeente Gemert-Bakel werkt met een projectteam om alles voor de verkiezing zo goed mogelijk te organiseren. Heeft u vragen, mail dan naar verkiezingen@gemert-bakel.nl.