Vroege hulp bij financiële problemen

18 mei 2021

Sinds kort krijgt de gemeente een signaal als je een betalingsachterstand hebt. Vanaf juni gaan we op basis hiervan actief op pad om je te helpen.

Het gaat om betalingsachterstanden bij woningbouwvereniging Goed Wonen, Brabant Water, een zorgverzekeraar of energiebedrijf. Als je een keer een rekening vergeet te betalen, staan we natuurlijk niet meteen aan de deur. Maar als je een betalingsachterstand begint op te lopen van je vaste lasten, huur, zorgpremie, energie of drinkwater, dan zijn de bedrijven verplicht dit aan ons te melden.

Erger voorkomen
De vroeg signaleringsfunctie is bedoeld om voor jou erger te voorkomen. Het blijkt namelijk dat hulp vragen als je geldproblemen hebt niet makkelijk is. Je wacht vaak te lang en dan stapelen schulden zich op. Zonde, want dat is helemaal niet nodig.

Gratis hulp
Krijgen we een seintje dat je betaling niet lekker loopt, dan sturen we je een brief met de manieren waarop we je kunnen helpen. Je kunt dan zelf een afspraak maken met een van onze schuldhulpverleners. Is het probleem al wat groter, dan komt schuldhulpverlener Ellen van Kuijk op huisbezoek.

Zelf hulp vragen
Je hoeft natuurlijk niet te wachten op een brief van ons. Heb je schulden, kun je je rekeningen niet betalen of kom je er niet meer uit? Dan kun je altijd bij onze schuldhulpverleners terecht. Van maandag tot en met donderdag zijn zij bereikbaar via schuldhulpverlening@gemert-bakel.nl  en via het algemene nummer van de gemeente. Of maak een afspraak voor het financieel spreekuur, elke donderdag van 9.00 tot 12.00 uur. Vanwege maatregelen rondom het coronavirus is dit nu alleen op afspraak. Bel voor een afspraak met Lumens op: 
040 - 219 33 00.

Huisbezoek bij financiële problemen