Aanpak verkeersveiligheid Ripsestraat
Agenda
- Aanleiding
- Korte uitleg over netwerk
- Mobiliteitsvisie
- Inrichting Ripsestraat
- Keuzes
- Termijnen
- Voorkeur
Mobiliteitsvisie
Cijfers Ripsestraat
Bestaande inrichting Ripsestraat
Overwegingen GOW
GOW
- Ontsluiting verblijfsgebied/kern
- Meer dan 6000 motorvoertuigen per dag
- Nagenoeg geen inritten
ETW 1
- Verzamelfunctie woonwijk
- Meer dan 5000 motorvoertuigen per dag
- Inritten
ETW 2
- Verblijfsfunctie woonstraat
- Minder dan 5000 motorvoertuigen per dag
- Veel inritten
Keuze
Qua gebruik past Ripsestraat bij ETW 2
- 2000 = < 6000 motorvoertuigen per dag
- Veel inritten
Qua functie past Ripsestraat meer bij ETW 1 en GOW 30
- Verzamelfunctie woonwijk
- Ontsluiting verblijfsgebied
Toekomst Ripsestraat als ETW type 2
Toekomst Ripsestraat als GOW 30 / ETW 1
Afweging tempo
Keuze bepaalt tempo
Herinrichting
- Groot budget = Begroting 2027 = Voorbereiding 2027 = Uitvoering 2028 of later
- Afgezet tegen prioriteiten mobiliteitsvisie
Middellange termijn
Aanbrengen plateaus
- Minder groot budget, maar raadbesluit = voorjaar 2026 = uitvoering 2026 -2027
Korte termijn
Opheffen chicane en verplaatsen juweeltjes
- Laag budget, beschikbaar, uitvoering voorjaar 2026
Middellange termijn plateaus
Korte termijn juweeltjes + 30 km-zone
Voorkeur?
Korte termijn voorjaar 2026
Middellange termijn 2027
Lange termijn
Vragen?
Afspraken
Stappenplan
- Korte termijn voorjaar 2026
- Meten
- Verkeersbesluit 30 km-zone + 60 km-zone
- Verwijderen chicane
- Verplaatsen straatjuweel + instellen voorrang op versmallingen
- Monitoren
- Middellange termijn 2027
- Evalueren effecten
- Raadsvoorstel voorjaar 2026
- Met instemming, verwijderen juweeltjes
- Aanleg plateaus + opheffen voorrangsregeling
- Lange termijn 2028 – 2040
- Monitoren
- Herinrichting, af te stemmen op programmering OB Beheer en onderhoud