Aanpak verkeersveiligheid Ripsestraat

Agenda
  • Aanleiding
  • Korte uitleg over netwerk
  • Mobiliteitsvisie
  • Inrichting Ripsestraat
  • Keuzes
  • Termijnen
  • Voorkeur
Aanleiding
  • Klachten
  • Hoeveelheid verkeer
  • Snelheid verkeer
  • Gedrag automobilisten in chicane
Mobiliteitsvisie
  • Omgevingsvisie
  • Toekomstgericht
  • STOMP-principe
  • Leefbaar en bereikbaar
  • Wegcategorisering
  • Functiegericht stromen, verzamelen, verblijven
  • Duurzaam veilig
  • Planning 2026  - 2040
Kenmerken Ripsestraat
  • Snelheid 50 km/u
  • Geregelde voorrang
  • Asfaltverharding
  • Wegversmalling
  • Buslijn 23
Cijfers Ripsestraat
  • ± 2.000 motorvoertuigen per dag
    • Tellingen maart 2022
  • Snelheid
    • V85 (85% van het verkeer)
      • Maart 2022: 62 km/uur
      • Juni 2024: 61 km/uur
      • Mei 2025: 58 km/uur
Bestaande inrichting Ripsestraat
  • 50 km/uur
  • Asfaltverharding
  • Rijbaan in de voorrang
  • Fietspad in de voorrang
  • Geen voetpad
Overwegingen GOW

GOW

  • Ontsluiting verblijfsgebied/kern
  • Meer dan 6000 motorvoertuigen per dag
  • Nagenoeg geen inritten

ETW 1

  • Verzamelfunctie woonwijk
  • Meer dan 5000 motorvoertuigen per dag
  • Inritten

ETW 2

  • Verblijfsfunctie woonstraat
  • Minder dan 5000 motorvoertuigen per dag
  • Veel inritten
Keuze

Qua gebruik past Ripsestraat bij ETW 2

  • 2000 = < 6000 motorvoertuigen per dag
  • Veel inritten

Qua functie past Ripsestraat meer bij ETW 1 en GOW 30

  • Verzamelfunctie woonwijk
  • Ontsluiting verblijfsgebied
Toekomst Ripsestraat als ETW type 2
  • 30 km/uur
  • Elementenverharding (6m)
  • Fiets op rijbaan
  • Parkeren op de rijbaan
  • Vrijliggend voetpad
  • Snelheidsmaatregelen
Toekomst Ripsestraat als GOW 30 / ETW 1
  • 30 km/uur
  • Elementenverharding (6m)
  • Fietsstroken
  • Vrijliggend voetpad
  • Parkeren buiten rijbaan
  • Snelheidsmaatregelen
Afweging tempo

Keuze bepaalt tempo

Herinrichting

  • Groot budget = Begroting 2027 = Voorbereiding 2027 = Uitvoering 2028 of later
  • Afgezet tegen prioriteiten mobiliteitsvisie

Middellange termijn

Aanbrengen plateaus

  • Minder groot budget, maar raadbesluit = voorjaar 2026 = uitvoering 2026 -2027

Korte termijn

Opheffen chicane en verplaatsen juweeltjes

  • Laag budget, beschikbaar, uitvoering voorjaar 2026
Lange termijn herinrichting

ETW 2 (bovenste tekening) en GOW 30 (onderste tekening)

Middellange termijn plateaus
  • Van 50 naar 30 km/uur
  • Asfaltverharding blijft
  • Fietspad blijft
  • Chicane verwijderen
  • Straatjuwelen verwijderen
  • Kruispuntplateaus aanleggen
Middellange termijn plateaus tekeningen

-

Korte termijn juweeltjes + 30 km-zone
  • Van 50 naar 30 km/uur
  • Asfaltverharding blijft
  • Fietspad blijft
  • Chicane verwijderen
  • Straatjuweel bij bushalte verplaatsen
Korte termijn juweeltjes + 30 km-zone tekeningen

-

Voorkeur?

Korte termijn voorjaar 2026
Middellange termijn 2027
Lange termijn
Vragen?

Afspraken

Stappenplan

  1. Korte termijn voorjaar 2026
    1. Meten
    2. Verkeersbesluit 30 km-zone + 60 km-zone
    3. Verwijderen chicane
    4. Verplaatsen straatjuweel + instellen voorrang op versmallingen
    5. Monitoren
  2. Middellange termijn 2027
    1. Evalueren effecten
    2. Raadsvoorstel voorjaar 2026
    3. Met instemming, verwijderen juweeltjes
    4. Aanleg plateaus + opheffen voorrangsregeling
  3. Lange termijn 2028 – 2040
    1. Monitoren
    2. Herinrichting, af te stemmen op programmering OB Beheer en onderhoud